Motion till Kyrkomötet
2005:1
av Anders Novak och Paul Trossö
Finansiering av den andliga vården vid häkten och fängelser

Mot 2005:1

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att ta initiativ till en förändring av regelverket för hur den statliga ersättningen av den andliga vården vid häkten och fängelser fördelas, så att även Svenska kyrkans präster ersätts för sina insatser.

Motivering

För att sörja för den andliga vården i fängelser och på häkten har flera trossamfund utsett sina professionellt utbildade själasörjare till dessa uppdrag. Denna insats har stor betydelse för personalen på häktet liksom för de intagna, som kan få tala med någon som har kompetens att tala om existentiella frågor och som har absolut tystnadsplikt. Statsverket bidrar genom ett anslag till en viss finansiering av tjänster för de själavårdare som inte tillhör Svenska kyrkan.

Den katolske patern, den islamiska imamen, den judiske rabbinen och pastorer från andra samfund – som också kallas till häktet – ersätts av statsbidrag, men inte prästen från Svenska kyrkan. De statsbidrag som de övriga trossamfunden erhåller för den andliga vården vid kriminalvårdsanstalter och häkten borde även inkludera ersättning till prästerna i Svenska kyrkan.

I början av 1990-talet omorganiserades stiftens främjandeansvar och häktesprästerna finansierades av stiften från att tidigare fått ett anslag via statsbudgeten. Efter det att Svenska kyrkan skiljts från staten har Svenska kyrkan fortsatt att finansiera de av sina präster som sörjt för den andliga vården på fängelser och häkten. Församlingarna är arbetsgivare för dessa präster. Kyrkan har genom sin utjämningsfinansiering, s.k. stiftsbidrag, fördelat vissa bidrag till finansiering av dessa prästtjänster, bl.a. till tjänster på häkten och fängelser. Stiftsbidraget minskar i takt med att församlingsintäkterna minskar i Svenska kyrkan.

Svenska kyrkans präster i tjänst på häkten och i fängelser bör finansieras på samma sätt som andra trossamfunds själasörjare. Finansieringen av den tid som prästen finns på häktet borde således även den ingå i samhällets ansvar.

Stockholm den 31 mars 2005

Anders Novak Paul Trossö